Thomas Project 5 (285-301)

Città e villaggi globali: sulla globalizzazione come utopia / Global Cities and global villages: on Globalization as Utopia, pp. 285-301

Gianfranco Ferraro

DOI: https://doi.org/10.17375/1516utopiasthomasproject/2021/5/17

Abstract: La storia delle globalizzazioni è da sempre intrecciata ad una utopia. La globalizzazione imperialistica dell’impero portoghese a quella del sebastianismo, la globalizzazione imperialistica francese a quella dell’universalismo, la globalizzazione imperialistica inglese a quella del mercato liberale. Ogni globalizzazione ha rappresentato d’altro canto la propria utopia attraverso una città, generalmente la città capitale dell’impero, che si fa città-mondo, e sul cui modello pretende di plasmare lo stesso mondo globalizzato su cui esercita il suo potere. Se l’archetipo storico di questo legame tra città globale e globalizzazione è Roma, ogni impero ha tentato di fare della propria capitale il modello sul quale disegnare la sua forma di globalizzazione. L’attuale processo di globalizzazione economica non sembra fuoriuscire troppo da questa tradizione, pur con una importante novità: essendo una globalizzazione multicentrica, non vi è una sola città che si fa mondo, ma una pluralità di città, connesse tra loro e omogenee nella forma. La stretta connessione tra queste città globali, così come lo sviluppo di tecnologie comunicative digitali costituiscono, infine, l’utopia realizzata di un “villaggio globale”, secondo l’espressione di Marshall Mac Luhan. Analizzare l’utopia dell’attuale processo di globalizzazione significa, pertanto, comprendere il legame tra le sue città globali e la forma del mondo interconnesso come villaggio globale.

Parole chiave: globalizzazione; mondializzazione; turismo; studi urbani; studi globali.

 

Abstract: The history of globalizations has been always linked with utopias. Imperialistic globalization of Portuguese Empire was connected to Sebastianism, imperialistic globalization of France to universalism, imperialistic globalization of UK to liberal market. Each globalization represented its own utopia through a city, generally the capital city of the Empire, which becomes a World-city. On its model, the empire pretends to shape the globalized world on which it employs its power. If the historical archetype of this connection between global city and globalization is Rome, all the Empires tried to do of their own capital cities the model on which to draw their form of globalization. The current process of economic globalization does not stick out so much of this tradition, but it provides for an important innovation: being a multicentric globalization, we do not have a unique city making itself a world, rather a plurality of cities, connected among them and homogenous in their form. The close connection among these global cities, as well as the development of digital technologies of communication, finally constitute the realized utopia of a “global village”, according with Marshall Mac Luhan’s notion. To analyze the utopia of the current globalization process means, thus, to understand the connection between its global cities and the form of the interconnected world as a global village.

Key Words: globalization; mundialization; tourism; cities; urban studies; global studies.

 

Bio: Gianfranco Ferraro (born in Messina, Sicily, 1981) is currently a PhD Candidate in Global Studies (Theology, Studies in Religion) at the Open University, Portugal, and an integrate member at the Nova Institute of Philosophy (IFILNOVA), Portugal. Moreover, he takes part to the project, supported by the Fundação para a Ciência e a tecnologia, “Fragmentation and Reconfiguration: experiencing the city between art and philosophy”. His research focuses on philosophical forms of conversion, particularly concerning Foucault, Nietzsche, and the history of utopian thought. Recently, he co-edited the book The Late Foucault. Ethical and Political questions (Bloomsbury, 2020). He is  director of the international journal Thomas ProjectA Border Journal for Utopian Thoughts.

Gianfranco Ferraro è nato a Messina, in Sicilia, nel 1981. È attualmente dottorando in Studi Globali (teologia, scienze delle religioni), presso l’Universidade Aberta, e membro integrato dell’IFILNOVA, in Portogallo. Partecipa inoltre al progetto, finanziato dalla Fundação para a Ciência e a tecnologia “Fragmentation and Reconfiguration: experiencing the city between art and philosophy”. La sua ricerca ha come argomento le forme filosofiche di conversione, in particolare riguardo Foucault, Nietzsche e la storia del pensiero utopico. Di recente, ha coeditato il libro The Late Foucault. Ethical and Political questions (Bloomsbury, 2020). È direttore della rivista internazionale Thomas ProjectA Border Journal for Utopian Thoughts.

 

*  No peer-reviewed contents